نصب آخرین طبقه سكوی فاز 12 پارس‌جنوبی

سرپرست فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس از پیشرفت فیزیکی 52 درصدی چاه‌های گازی فاز 12 میدان پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت، رسول فلاح‌نژاد از نصب آخرین طبقه سکوی فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی (SPD12A) خبر داد و گفت: با پایان یافتن نصب سازه‌های فلزی این سکو، پیش‌بینی می‌شود تا مرداد سال آینده نصب تجهیزات و لوله‌های داخلی آن نیز به پایان برسد.

وی با تاأید بر اینکه «مأموریت اصلی شرکت نفت و گاز پارس در فاز 12 میدان پارس جنوبی تولید زودهنگام از این فاز است»، یادآورشد: عملیات ساخت سکوهای SPD12B و SPD12C  این فاز نیز به‌سرعت در حال اجراست.

فلاح‌نژاد افزود: از مجموع 12 حلقه چاه سکوی SPD12A این فاز عملیات حفاری دو حلقه به طور کامل به پایان رسیده و 10 حلقه چاه باقی مانده نیز مراحل نهایی حفاری خود را سپری می‌کنند؛ ضمن آنکه حفاری چهار حلقه چاه سکوی SPD12C نیز تا سر مخزن به اتمام رسیده است.

بنابراین گزارش، هم‌اکنون عملیات لوله گذاری خط لوله  فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی به طول 149 کیلومتر و خط لوله B آن به طول 140 کیلومتر پایان یافته و خط لوله C این فاز نیز با سرعت متوسط دو کیلومتر در روز در حال احداث است.

تاکنون 75 کیلومتر از خط لوله 150 کیلومتری سوم (C) فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی نصب شده است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی در خلیج فارس، این خط لوله در فروردین سال 90 به پایان خواهد رسید.

هفته گذشته عملیات کوتینگ (پوشش‌دهی) آخرین شاخه لوله‌های دریایی این فاز در خرمشهر به اتمام رسیده که با حمایت همه‌جانبه، مراحل حفاری 12 چاه سکوهای A و C به وسیله دو سوپرریگ حفاری در حال انجام است و بخش حفاری این فاز، شتاب چشمگیری دارد.

با برنامه ریزی‌های شرکت نفت و گاز پارس، یک سکوی اقماری دیگر پس از اجرای جکت سوم به منظور جلوگیری از افت تولید احتمالی چاه ها در زمان بهره‌برداری و با هدف دستیابی کامل به تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعبی گاز در فاز 12 نصب خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا